fredag den 23. marts 2018


DIFFERENTIERING I IT UNDERVISNING

I undervisningen på autouddannelserne bruges der meget it baseret udstyr. (onlinebaserede multitestere, pc, smartphones,) Alle moderne biler er i dag online og cloud baseret. Det betyder at alle informationer om parametre og data fra motorstyring, acc, komfort og belastningsforhold, er tilgængelige. Dette giver muligheder for opdateringer af styrebokse og fejlfinding /justeringer uden at køretøjet fysisk befinder sig på værkstedet.  Serviceindikator, slidindikatorer, viskositet sensorer kan også bruges til planlægning af serviceindkaldelse og forestående reparationer. Dette stiller naturligvis krav til udstyr og it kompetencer.  I undervisningen skal eleverne altså både lære at bruge det tekniske udstyr rigtigt rent brugerteknisk, men også it dannelse og valg af digitale læringsplatforme (pc, pad, mobil pda) skal inddrages. Flere og flere bilmærker har i dag teknisk support ved hjælp af AR og også dette kræver færdigheder og rigtig brug af teknologien.
På TEC foregår Differentiering i undervisningen bla. i opgaverne med Rød, Gul, Grøn modellen. og derudover er der for elever på talentspor, yderligere udvidede opgaver. Det betyder også at opgaverne er udviklet på forhånd og klar til brug, hvilket er en stor hjælp for underviseren.
I øjeblikket arbejder vi på TEC med udvikling af undervisningsmateriale hvor brug af VR og AR teknologi indgår som hovedelementer. Udvikling af spil og træningsvideoer er også elementer der er under udvikling og her vil differentiering blive inddrget i produktet. Brug af eksv. himm og Hippes relationsmodel bruges som "værktøj" til evaluering og her vil også Terry Anderson´s didaktiske model være et effektivt værktøj til vurdering af  it baseret undervisning.
Differentiering i undervisningen er for mig nødvendig, da eleverne oftest kommer med meget forskellig baggrund, kultur og kompetencer. Slutmålet for eleverne som oftest er en svendeprøve, kan der ikke differentieres fra, men ”vejen” dertil kan planlægges forskelligt for den enkelte, så eleven når målet. 
Jette Larsen har skrevet om undervisningsdiff. og beskæftiger sig med hvordan man kan forstå diffenrentiering, efter hvilken læringsteoretisk eller didaktisk forståelse man arbejder efter.
Det er for mig, med mine elever, ikke muligt af undervise uden at bruge differentiering i undervisningen, så jeg kan klart tilslutte mig teorien, om brug af  differentiering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Brug af Decc. måler i M1